Vitamine gelcapsule op witte achtergrond

De zomer ligt nog vers achter ons, maar het is nu al zaak om je voor te bereiden op de winter… Want een vitaminetekort ligt op de loer.

Een lichte huid die blootgesteld wordt aan zonlicht, produceert zelf vitamine D. Maar omdat we in de winter te weinig buiten komen, heeft een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking een tekort aan vitamine D. Daarnaast lopen ook mensen met een donker huidtype risico op een vitamine D tekort. Vitamine D speelt een cruciale rol om het bloed in je skelet, je spieren en je immuunsysteem in goede conditie te houden.

In een normaal voedingspatroon zit vaak ook te weinig vitamine D om het tekort aan zonlicht te compenseren. Daarom is het belangrijk om dit aan te vullen met een supplement.

Vitamine D2 of D3? Vitamine D3 wordt aangemaakt door je huid. Deze variant wordt het beste opgenomen door je lichaam en is daardoor effectiever.

Hoeveel Vitamine D heb je nodig? De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 10 microgram. De Gezondheidsraad raadt mensen uit een risico groep dagelijks 10 of 20 microgram te slikken. Ook 70-plussers wordt aangeraden 20 microgram per dag in te nemen.

Structureel meer dan 100 microgram vitamine D per dag, kan schadelijk zijn voor je lichaam. Hou je dus altijd aan de aanbevolen dosis. Als je al multivitamines inneemt bijvoorbeeld, is het verstandig om te kijken of en hoeveel vitamine D daar al in zit.

Shop hier jouw Vitamine D3 pillen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *